På torsdag blir min farmor begravd. Jag har hela tiden sagt att det känns ok, och att hon förtjänade att int ah mer ont och det är sant men hur mycket okej det egentlig känns vet jag inte. Dagen har gått i ett, och nu faller jag in i ett känslomässigt tillstånd som praktist tagit kväver mig. Jag vet inte varför men helt plötsligt så faller allt över mig och trots allt att jag visste att jag inte skulle ha möjligheten till att närvara vid begravingen så har det varit helt ok, fram tills nu, tror jag. Jag vet inte vad jag tror, tycker eller känner. Jag försöker intala mig själv hur jag känner men det går mindre bra.

Nej, jag kommer inte vara med på min farmors begravning.  Det känns helt absurt men jag vet samtidigt att bara tanken på det motsatta skulle kännas likadant. Härom dagen fick jag ett mejl av en, jag vet inte vad jag ska säga, men en föredetta kompis, en person som stod väldigt nära för länge sedan. Visst var det en fin gest, och visst uppskattade jag det, men själva huvud anledningen gick liksom inte in. Likadant när det har kondolerats på jobbet så har jag sagt att allt är lugnt, att det var väntat och att hon har det bra nu, är tillsammans med sina som hon miste för länge sedan. Ikväll är det inte så lugnt. Inte över huvudtaget.

Mitt i allt förväntar jag mig att jag borde skriva, att jag vill vara liten igen och sitta i farmors kök med en kopp choklad, se hur hon går ner i källarluckan för att hämta sylt. Men det vill jag inte alls. Jag vill ligga i Istanbul, halvsovande. Trött efter flera timmars promenad och massa intryck. Jag vill somna till ljudet av tvn och musiken från gatan. Jag vill bara inte ta i detta, vill inte.

Kommentera

