The red pill, or the blue pill?

“You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.” -Morpheus (from the film The Matrix)

Det här med piller, måste jag säga verkligen var min grej förut, men då jag blivit vuxen (iaf lite) och mer förståndig (jämfört med förut)  så är det inte alls så längre. Men om så valet stod mellan en enkel utväg som innebar att acceptera, glömma och ignorera eller det hårda där det mesta ställs på sin spets måste jag säga att jag redan tagit valet. Jo, faktist har jag redan svalt ett av dessa piller och just därför sitter jag där jag sitter idag.

Jag kunde ha glömt det som hände den där sommaren i Turkiet. Kunde ha ignorerat allt jag kände och mina känslor för Cihan. Kunde ha sökt på en skola, kunde ha kommit in. Kunde ha stannat i en lite mer enkel värld. Kunde ha gjort som jag blev tillsagd. Istället packade jag och åkte igen. Svalde piller efter piller och ångrade mig lite ibland. Men inte idag. Nej, faktum är att jag skulle göra om allt, igen och igen.

Vårt kaninhål har varit mörkt ja, mörkt och kallt i vissa perioder men det har också gjort oss till dom vi är. Och faktist så skymtas ljuset på andra sidan, och vill ni veta en sak? Då verkar hålet inte allt för djupt, inte allt för kallt.  Go red team!

Kommentera

