Vett och etikett – eller bristen på det.

Alltså, människor. Säg tillexempel att man har bokat tid och frisören, läkaren, plastik kirurgen eller whatever – när man kommer dit till disken så möts man ofta av ett ”hej” kanske ett ”välkommen” och då svarar man, eller hur? Säger hej, tack whatever. För det är hyfs. Det lär man sig när man är liten, i skolan, man lär sig det iaf, eller?

Idag på jobbet, kom en av många kunder till kassan under tiden jag stod där. Vi ser på varandra, jag ler och säger ”hej hej” visserligen är jag tätt i näsan men jag har fortfarande röst kvar. I den sekunden då jag utalar e:et i det första hej:et vänder kvinnan ryggen till mig och börjar packa upp varorna på bandet. Eeeh. Vad? Ursäkta? När jag sedan frågade om hon behövde påse vände hon på huvudet, såg på mig och så var det bara ryggtavlan vänd mot mig igen… Eh okej. Kände jag blev irriterad. Kanske verkar det som en liten sak men är det egentlig så? Att man bara vänder ryggen till när någon hälsar på dig? Det händer knappast på en frisörsalong eller hos doktorn liksom. När jag sedan tackade för mig och önskade kvinnan en trevlig dag fick jag till svar, ”Hiv den” och förmodligen menade hon kvitteringen, vilket jag denna gång inte brydde mig om att fråga om.

Till saken, enligt min mening var det som skedde idag rent respektlöst. Visst, jag vet ingenting om vad som sker i denna kundens liv eller huvud MEN bara för att jag sitter i kassan på Kiwi där hon köper sin mat betyder inte det att jag förtjänar mindre respekt än någon annan. Jag fattar väl att det är ofta man inte är i sitt esse när man kommer och ska handla. Ofta har man  just slutat jobba, är trött och sliten, vill hem och minst av allt röra sig bland människor och ljud som inte betyder lugn och ro. Men så mycket energi tar det inte och svara på ett hej, eller faktist höra efter vad en annan har att säga. Om det hade varit så att hon glömt pengar eller visakortet, skulle jag ha slängt det?

Lite för mycket, båda vägarna. Tänk på det nästa gång det är urstressigt på butiken, och då man inte tror att det spelar någon roll vad kassörskan säger. Tjing!


Bilden kommer från Google.

En annan sak att tänka på, ett leende föder många andra! Det är om något en liten start på en bättre värld. 🙂

One thought on “Vett och etikett – eller bristen på det.

  1. Jag går till affären och en kvinna kommer motsatta hållet och tittar surt mot mig och jag provar att
    le och får ett jätte leende tillbka så visst föder leende fler leende:)

Kommentera

