Krämig potatissoppa

Jag är egentlig ganska dålig på det här med att laga mat, men ibland lyckas jag! Som idag, faktist! Det är nästan synd att jag är ensam hemma, och att Brum inte kan uttrycka sig lite mer tydligt. Iaf, här är min krämiga potatissoppa, helt efter eget hopkok, inspirerad av den turkiska linssoppan. 🙂

Ingredisenser:

3 stora potatisar
2 morötter
1 liten purjolök (det vita)
½ gul lök
Smör
Salt
Peppar
Chili Explosion

Jag använder en ting från Tupperware för att skära grönsaker, lök, krossa nötter mm… Den är helt genialisk! Och det blir betydligt mindre rot! Skalar morötter och lök, skär dem i fyra bitar. Gör samma sak med purjolöken.

Drar lite i det vita handtaget…


Och så ser det ut efter ca 1 minut. Väldans behändigt. Ju mer man drar i handtaget ju mindre bitar får man. Bryner det i lite smör. Vill man vara nyttigt är det inget man behöver göra 🙂


Gör samma sak med potatisen som me grönsakerna. Då blir det betydligt enklare med stavmixern efteråt.


Bryner potatisen lite med grönsakerna och häller lite ca 1,2 liter vatten. Hade egentligt tänkt ha buljong här men hade det inte hemma. Kokade det i kanske 20 min, tills allt var genomkokt. Kryddade med salt, peppar och Santa Marias Chili Explosion, plus lite matgrädde sista 5 minuterna.

Vill man, kan man säkert ha båe krutonger eller kanske till och med knaper stekt bacon till. Jag är ingen fan av någon av dem så det blev inget sådant hos mig. Använde stavmixer för att släta ut den, men det för att jag gillar det bäst så.

Sinnsykt enkelt. Och absolut inget nytt. Men att jag faktist fixade att äta det (tycker inte alls om att äta det jag själv lagar) är ett bra betyg. Det blev ganska mycket, kanske 4 -5 portioner. Så jag har frukost och lunch imorgon utan problem! 🙂

One thought on “Krämig potatissoppa

Kommentera

