En sista tur

Tur, alltså promenad.

Jag och Brumle var påväg ut imorse, efter många om och men måste jag säga när vi mötte grannen som även om dem har en hund. En tik som varit med länge, länge. Hela 12 år. Brumle var sprudlade glad och hoppade som en galning medans tiken mest ara viftade på svansen, da grannen sa att dem var ute på den sista turen. Dagen hade kommit, och det var dags att säga hejdå. Vi pratade lite och medans jag gick hemifrån, gick dem hem. Jag skyller på att jag är sliten, men jag svalde faktist. Även om jag inte har någon relation alls till den hunden.

Hon hade svårt att gå ned i nedöversbackar, så sliten var lederna hennes. Och jag minns då jag och D-ponnyn jag red var ute och gick då hon var skadad. Vi både gick, jag vid hennes sida och hon slet i uppförsbackarna. Jag vet, jag vet… Det är länge sedan men jag vet att det ibland blir sån, att man håller fast och inte vill släppa taget. Som jag höll fast vid Anemone, och som jag vägrade inse långt inni mig att Natascha inte skulle bli bra, när hon stod i hagen med en stor dränering i halsen. Faktum är att jag gick ner på knä och viskade i Brumle sitt öra att det är 11 år kvar tills att vi är där, eller iaf 9. 9 år till ska vi ha. Brumle svarade med att slicka mig på kinden så jag menar att vi har en deal!

Jaja, nog med att vara melankolisk. Men så är det att ha djur. Det är mitt ansvar att se till att Brumle har det bra, även om det innebär att jag inte har det, grovt skissat. Idag kramar jag honom lite extra hårt och tänker på också på Chila som måtte vi måtte säga hej då till alltför tidigt. Kramar Brumle som lägger sitt huvudet i min armkrok och suckar för att försöka sova. Min bästaste bästa vän, som jag vägrar ta för givet.

Vad jag menar med det här? Fånga dagen, var noga med att dem du älskar vet om det, och var inte självisk.

One thought on “En sista tur

  1. sv. Halåssetra er kos ja, fin tur opp dit 🙂 Har som mål å få tatt mest mulig stikk ut turer denne sommeren, men tror nok at det blir flere turer opp til Halåssetra, greit å jogge opp og ned når man ikke har så god tid :p

Kommentera

