D-day

Domen har fallt. Mannen, vars namn jag fortfarande inte skriver ut här, som dödade 69 människor på Utöya har blivit dömd. 21 års fängelse, för 69 mord och 2 terrordåd. Han släpps tidigast efter 10 år, men chansen att varetäckten förlängs med 5 år åt gången till det att han dör är stor.

Släpper dem ut den svinet, och jag fortfarande bor i Norge – flyttar jag. Ut ur landet. Bort från Norge.

22a juli 2011, påverkade mig även om jag inte miste någon. Även om jag inte är anhörig till skadade. Vi tror att vi är så säkra, vi bor i Norge och i Sverige och vi är så säkra. Vi är vita, kristna har demokrati och är i minsta risk för ett terrordåd. Då bomben först gick av i Oslo var alla säkra på att det var muslimer. Utlänningar, med en annan religion, en annan politik som hotade vårt säkra fort. Istället blev var det vår egen kniv som högg oss i ryggen. Norges sätt att hantera sorgen är något att minnas. Det är skamligt dock, att 165 miljoner norska kronor har spenderats på den som dömdes idag. Men som sagt, kommer han ut igen – flyttar jag.

Kommentera

