Post är inte bara post.

När man jobbar med post är det borde det vara enkelt att veta vilken produkt som passar bäst när man ska sända något, vanligt brev som är billigast, rekommenderat som innebär att brevet har en sträck kod och att mottage måste signera och visa legitimation för att hämta ut det, är det över 2 kg sänder man det som packet. Har man dålig tid kan man välja det dyraste av dem dyraste – inom Norge express över natt då det kommer fram morgonen efter att det blivit inlämnat (så länge det blev inlämnat före fristen såklart) och så Quickpack dokument om det ska skickas utanför Norge. Om ett brev som är registerat, alltså har en sträckode, försvinner har man rätt till ersättning från Posten, med andra ord borde jag ha känt mig gansk säker när jag skickade de kanske viktigaste papperna till Turkiet med just Quickpack dokument. Betalade fin 500 nok och började spåra packen.

Och så… just dagen efteråt jag skickat papperna som enligt produktinformationen ska ta max 3 arbetsdagar om inte adressen är långt bort i ingenstans, minns jag den ena efter den andra kunden som skickat just brev på samma sätt. Till Frankrike och till Thailand, till tyskland och England, som sedan kommit tillbaka en vecka efteråt och undrat varför dem betalat megamycket för att det skulle komma fram extra fort, när det inte kommer fram över huvudtaget? Panik. Sporar packen och ser att den är på Gardemoen, flygplatsen i Oslo, en av dem. Okej… den är liksom ok. Dagen efter har ingenting hänt. Inte heller efter 3 arbetsdagar alltså idag så stod det samma sak när jags spårade packen, denna gång på jobb genom postprogrammet där.

Så, efter att ha motat upp mig lite ringer jag kundtjänst. Presenterar mig inte som privatperson men som kundehandlare från Post i butikk, och så vårt nummer och namn. 2 sekunder senare fick jag besked om att den blivit leverad och signerad för imorse. Nice! (Skickade det till Cs jobb då dem renoverar hela bygget där han bor det kändes bättre, och säkrare att skriva en adress där det är folk hela dagarna.)

Iaf, jag andas. Och jag är lättad. Hej, det går faktist vår väg. Finally!

https://i1.wp.com/www.posten.no/produkter-og-tjenester/pakker/_image/2252.jpeg

Kommentera

